Bagaimana Syarikat Pest Control Mengawal dan Menghalau Kelawar???

Contoh Imej Kelwar
Contoh imej kelawar
Alamak ada kelawar plak kat rumah aku. Masalah nie. Macam mane err???. Ala senang aje. Panggil Pest Control untuk selesaikan masalah ini. Biar mereka uruskan semuanya. Kemudian bayar berapa sahaja caj yang Syarikat Pest Control kenakan. Selesai masalah!

Ini jawapan orang yang malas atau orang yang banyak duit. Tapi bagaimana pula dengan sesetengah mereka yang tiada duit untuk membayar upah yang tinggi untuk mengawal dan menghapuskan burung kelawar yang suka berkongsi tempat tinggal bersama anda.


Bukan semua orang banyak duit nak belanjakan itu dan ini. Jadi pada post kali ini saya berikan sedikit tip yang mana anda boleh cuba dan lakukan sendiri dengan sedikit kos yang mungkin anda mampu. Jangan bazirkan duit anda untuk mengupah Syarikat Pest Control. Bukan semua Syarikat Pest Control itu tahu untuk menyelesaikan masalah serangga perosak terutamanya menghalau burung kelawar.

Kenapa saya kata macam tu? Sebab saya juga pernah bekerja sebagai Juruteknik Pest Control dan tahu latar belakang syarikat yang mendakwa syarikat mereka adalah pakar tetapi sebaliknya mereka juga sebenarnya terpinga-pinga macam mana nak selesaikan masalah gangguan burung kelawar.

Pengalaman saya sewaktu bekerja dengan beberapa Syarikat Kawalan Serangga dulu, saya hanya di ajar dengan idea bodoh untuk mengawal dari gangguan kelawar itu caranya senang. Cuma sembur dangan bahan kimia pastu pasangkan jaring dawai.... itu aje. Ringkas betul bunyinya. Tujuan jaring dawai dipasang supaya kelawar yang telah dihalau itu tidak dapat masuk kerana dihalang dengan jaring dawai yang dipasang. Kalau saya jadi owner rumah ni, baik saya buat sendiri kerja-kerja macam tu.

Kalau saya fikir semula idea bodoh ini tak sama macam idea bodoh Henry Ford. Idea bodoh Henry Ford, walaupun bodoh pada pandangan luaran tetapi pada dasar dalaman ia adalah seorang yang bijak. Walaupun sekolah tak tinggi tak sampai Universiti tapi kebijaksanaannya lebih hebat daripada orang yang belajar di Universiti. Ini telah terbukti kisah kejayaannya yang berjaya mencipta kereta dan sehingga ke hari ini idea bodoh beliau memberikan banyak faedah kepada kita semua.

Tapi kalau idea bodoh untuk menghalau burung kelawar dengan hanya melakukan semburan bahan kimia dan kemudian memasang jaring dawai saya tak setuju. Sebab semuanya boleh dilakukan sendiri. Tak perlu panggil Syarikat Pest Control. Beli aje jaring dawai segulung harganya mungkin kurang dari RM100. Kemudian potongkan mengikut saiz yang diperlukan dan pasang sendiri semua jaring pada bahagian yang berlubang. Hanya tutup semua lubang-lubang yang ada dengan rapat. Jangan biarkan ada ruang yang tertinggal yang membolehkan kelawar-kelawar itu dapat memasuki semula kedalam bumbung rumah anda.

Tak tahu nak pasang, takut nak panjat atas bumbung???

Upah sahaja mereka yang dah biasa dengan kerja-kerja kontrak. Biasanya mereka inilah yang ada banyak pengalaman dan mahir dengan kerja-kerja seperti ini. Bagi mereka kerja-kerja memanjat atas bumbung rumah itu perkara biasa. Mereka boleh uruskan kerja-keja dengan lebih cekap.

Pemeriksaan Kelawar Atas Siling Rumah
Pemeriksaan Kelawar
Tapi sebelum jaring dipasang anda perlu tahu bagaimana untuk menghalau kelawar-kelawar itu keluar dari bumbung rumah anda. Kalau tidak sudah tentu kelawar yang tinggal didalam bumbung rumah anda akan terperangkap dan tidak akan dapat keluar.

Kena sembur dengan racun serangga ke tidak? Jawapannya tidak perlu lakukan dulu. Apa yang perlu dilakukan ialah menghalau kelawar-kelawar itu dulu. Selepas semua kelawar itu semua keluar barulah kerja-kerja memasang jaring dilakukan. Setelah semua kelawar-kelawar itu keluar lakukan pemasangan jaring dawai dengan segera.

Tapi tip yang nak saya kongsikan ini bukanlah idea yang bagus tapi ianya adalah idea simple. Kalau ada sesiapa nak ikut cara yang saya gunakan boleh lah ikut. Tapi kalau nak gunakan teknik yang digunakan oleh Syarikat Pest Control saya tak akan halang anda. Bayar sahaja berapapun kos yang dikenakan. Apa yang penting semua masalah gangguan burung kelawar dapat diselesaikan dengan baik.

Baiklah tip ini memerlukan banyak lampu kalimantan (lampu putih) yang biasa anda gunakan didalam rumah. Makin banyak lampu sebenarnya lagi bagus. Pasangkan kedalam bumbung (diatas siling rumah). Pasangkan seberapa banyak dan letakkan disetiap sudut dan penjuru.

Tujuan lampu-lampu ini dipasang agar dapat menerangi kawasan yang gelap diatas siling rumah anda. Selain itu juga dapat menghalau kelawar-kelawar yang tinggal disitu kerana kelawar tidak suka tinggal ditempat yang terang dan bercahaya.

Kaedah ini bukan sahaja rumah anda bebas dari serangan kelawar malah lebih selamat kerana tidak menggunakan bahan kimia yang merbahayakan anda. Kemudian anda boleh bersihkan najis kelawar (guano) dengan menggunakan mesin penyedut habuk. Selepas semua bahagian dibersihkan anda boleh gunakan jaring dawai untuk menutup semua lubang-lubang yang ada diatas bumbung.

Terpulang kepada anda bagaimana cara yang sesuai yang patut anda lakukan terlebih dahulu. Apa yang penting tip yang diberikan ini dapat membantu anda. Akhir kata dari saya selamat mencuba.

Sekian terima kasih kerana sudi membaca.



Mohamad Asmid
Juruteknik Kawalan Serangga

Social Profiles

Twitter Facebook RSS Feed Email Pinterest

Ikuti Kami

Pest Control (JB) Johor

Pest Control (JB) Johor
Pest Control (JB) Johor

Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control

Scan Me


QRCode

Hubungi Kami

Hubungi Kami
Ada pertayaan. Hubungi kami disini

Sarang Anai-Anai di Dinding: Apa yang Perlu di Lakukan?

Sarang anai-anai didinding boleh menjadi punca kebimbangan bagi pemilik rumah , menandakan potensi penyerangan dan kerosakan kepada struktur...

Jumlah Paparan Halaman

ShinyStat

Blog Archive

Blogroll

Pest Control Johor

Contact Us: 016-7583483

Blogroll

Blogroll

Copyright © Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com